Zabawy logopedyczne dla dwulatka
Kilka pomysłów na ćwiczenia logopedyczne dla najmłodszych! Wspierajmy rozwój mowy swojego dziecka.
Rozwój mowy dziecka
Rozwój mowy u dziecka warunkowany jest genetycznie, nie musi przebiegać u każdego dziecka tak samo. Dużo również zależy od atmosfery w jakiej dorasta dziecko, od kontaktów z rówieśnikami, z innymi ludźmi, którzy rozmawiają z dzieckiem – po prostu od środowiska, które je otacza. Podstawą rozwoju osobowości dziecka jest właśnie mowa. Dzięki rozumieniu, dziecko poznaje otaczający je świat, potrafi wyrazić swoje uczucia, myśli i przeżycia – a co najważniejsze, komunikować się z innymi ludźmi.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język
Pamiętaj, aby zawsze przed ćwiczeniem zaprezentować dziecku jak będzie wyglądało!
Zabawa „języczek szczoteczka”
Jest to bardzo fajna i prosta zabawa, wprawiająca dziecko w dobry nastrój.
Czubkiem języka dotykamy ząbków i przesuwamy nim tak, jakby się chciało je policzyć. Zaczynamy od ząbków górnych i idziemy po kolei, dokładnie – tak aby przejść do ząbków dolnych. Opowiadamy podczas tego ćwiczenia prostą historyjkę o tym, że języczek jest szczoteczką i musi bardzo dokładnie wyczyścić wszystkie ząbki!
Zabawa „języczek wiatraczek”
W zabawę tę możemy bawić się ze swoim dzieckiem podczas kąpieli. Wykorzystajcie do tego kolorowy, błyszczący wiatraczek na patyku. Zaproponuj dziecku, aby jego języczek był właśnie takim wiatraczkiem i wyjaśnij mu, jak ma to zrobić.
Ćwiczenie wykonuje się przy otwartych ustach, zataczając językiem kola w buzi (5 razy w prawą, raz w lewą stronę). Gdy stwierdzisz, że dziecku już się znudziło, zaproponuj dmuchanie w prawdziwy wiatraczek i wprawianie go w ruch (świetne ćwiczenie oddechowe). Przypomnij mu, że wpuszczamy powietrze noskiem, a wypuszczamy ustami.
Ćwiczenie logopedyczne usprawniające wargi
Zabawa „jestem ufoludkiem”
Zabawa polega na wyraźnym wymawianiu głosek w parach:
- a i
- o e
- u y
Usiądzie wygodnie na dywanie naprzeciwko siebie. Zaproponuj dziecku, że jesteście ufoludkami i mówicie w innym, dziwnym języku. Poproś je, aby powtarzało po tobie te dziwne słowa: a i, o e, u y. Otwieraj szeroko usta, aby maluch widział, jak je układasz. Powtórzcie ćwiczenie trzy razy.